Cimera del Puig Campana des de Finestrat

Article originalment publicat al febrer de 2012 a ruralicante (actualment sendasyleyendas.com).

Amb 1406 metres d’altitud, el Puig Campana —escenari de la mítica llegenda del Gegant Rotllà— és una de les més àrdues d’ascendir del migjorn i sud valencià. Així mateix, és la segona més alta, per darrere de l’Aitana (1557), d’aquesta regió. La ruta discorre pel PR-CV 289, que envolta el Puig Campana sense presentar una gran dificultat, tot i que per arribar a la part més alta el camí es complica una mica i no segueix les marques de cap PR concret. Tot i així, el ascens bé paga la pena, per les increïbles vistes que hi ha des de la cimera.

Distància total: 16 km.
Temps: 7 hores (sense descansos).
Desnivell acumulat: 1300 metres.
Tipus de ruta: Circular, excepte la part que puja fins al cim.
Dificultat: Mitjana, la part circular. Entre mitjana i difícil, la ruta completa amb ascens al cim.
Veure track a Wikiloc.

La ruta té el seu punt d’inici i fi en l’àrea recreativa de la font del Molí (Finestrat, Alacant). En aquest punt veiem un cartell informatiu de la ruta, al costat d’una zona asfaltada on es pot aparcar. Hem de seguir les marques del PR-CV 289, per un camí asfaltat, deixant els cotxes i l’àrea recreativa a la dreta.

Vista del Puig Campana des del vessant sud-oest.

Després d’un parell de corbes ens trobem amb un humil pont de ferro, on acaba l’asfalt, i un pal amb indicadors de PR. Des d’aquest punt veiem el Puig Campana davant nostre i darrere del pal. En el nostre cas vam fer la ruta començant per l’esquerra i seguint en tot moment les marques de PR, deixant el Puig Campana sempre a la dreta. Durant el principi de la ruta veiem, a l’esquerra, una caseta de fusta al costat de dues caravanes i, un poc més tard, trobem algunes piteres (agaves) al costat del sender.

Passats uns quaranta minuts, amb els Castellets i la serra d’Aitana a l’esquerra, arribem a la zona que es va cremar el 8 de març de 2006; pel que sembla, de forma intencionada.

Pista forestal al Puig Campana.

Resulta impactant veure tants arbres caiguts i imaginar el bosc que hi va haver abans, ja que per a nosaltres aquesta era la nostra primera visita al Puig Campana. Tot i el trist paisatge de pins cremats, els petits arbustos s’han regenerat molt bé a la zona, i xicotets plançons de pi apareixen per tot arreu.

Seguim amb la ruta, fixant-nos en les marques de PR. Prompte trobem, a la dreta, una gran roca despresa de la muntanya. Més tard arribem a un refugi de xapa, el qual deixem a l’esquerra i, després d’un tram curt de senda, arribem a una pista forestal.

Cartel indicador en el Puig Campana.
Cartell indicador al Puig Campana.

Seguim ara per la pista fins arribar al coll del Pouet, des d’on és possible arribar al cim del Ponoig, encara que ho ignorem en aquesta ocasió. Seguim ara direcció al cim del Puig Campana i, prompte, trobem dos cartells indicant la direcció cap a la font de la Solsida i cap a l’ombria del Puig Campana i sender botànic. Podem escollir entre pujar al cim, seguint la senda botànica (per a després baixar pel mateix camí i arribar a aquest punt) o seguir amb la ruta circular, dirigint-nos cap a la font de la Solsida (PR-CV 289). Hem de prendre el sender botànic, seguint sempre una marca verda (un punt) pintada a la roca.

El sender botànic està en bon estat fins a un tram després d’haver passat el pou de neu (o Pouet del Puig Campana). En arribar a una gran pedrera, sembla que la senda es perd, però si ens fixem bé la podem trobar a l’esquerra, deixant el pedregar a la dreta i pujant en ziga-zaga per un camí molt rocós.

Piug Campana desde su parte este.
Piug Campana des del vessant oriental.

A partir d’aquest punt va ser quan vam començar a veure restes de la nevada de la setmana anterior (febrer de 2012), que encara es mantenien gràcies a les baixes temperatures produïdes per l’onada de fred siberià, ja que en aquesta part de la muntanya (cara nord) quasi no arriba el sol directe. Vam trobar gel en diversos punts de la senda i vam tenir alguna que altra relliscada, però finalment vam arribar al coll deixant la Finestra —o Coltellada de Rotllà, segons la llegenda— a la dreta i, la senda per arribar al cim, a l’esquerra. Seguint sempre el punt verd per una senda bastant rocosa, finalment arribem al cim, a 1406 metres d’altitud, des d’on s’observa una increïble panoràmica de gran part del litoral, des del penyal d’Ifac fins al cap de Santa Pola, amb la serra Gelada davant nostre i envoltats per diferents serres com l’Aitana, el Ponoig, Bèrnia, penya Migjorn, el Montgó…

Serra Gelada i Benidorm, des del cim del Puig Campana.

En el nostre cas, vam començar la ruta més bé tard, i en arribar al cim ja eren les 15:45. Portàvem unes cinc hores caminant i ens quedaven unes tres hores de sol. Vam baixar tornant fins el cartell que ens indicava el camí a la font de la Solsida, seguint de nou des d’aquest punt les marques de PR. Durant el camí de tornada vam deixar en tot moment el Puig Campana a la dreta i la serra Gelada a l’esquerra.

En aquesta part no hi ha més bosc que les restes del que es va cremar el 24 de gener de 2009, pel que sembla també intencionat, encara més impactant que el que havíem vist al principi de la ruta. Després de deixar les restes d’una antiga casa de camp a la dreta, prompte arribem a una pista forestal. La senda creua la pista i, en poc temps, tornem a trobar la mateixa pista. Seguint les marques de PR, no molt més tard arribem finalment a la font del Molí.

Nosaltres vam arribar uns minuts passades les set de la vesprada, després de vuit hores de ruta (es pot fer en unes set), amb molt poca llum i 3ºC a Finestrat.

Penyal d'Ifac, desde la cumbre del Puig Campana.
Penyal d’Ifac, des del cim del Puig Campana.

Artículo leído 7256 veces.

Comparteix-ho:

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

Uso de cookies

Este sitio web utiliza cookies para que usted tenga la mejor experiencia de usuario. Si continúa navegando está dando su consentimiento para la aceptación de las mencionadas cookies y la aceptación de nuestra política de cookies, pinche el enlace para mayor información.plugin cookies