Racó de Sant Bonaventura: aigua, xops i geologia

Paratge Natural Municipal del Racó de Sant Bonaventura-Canalons, amb més de 18 hectàrees, constitueix un corredor natural entre els parcs naturals de la Font Roja i Mariola.

A molt poca distància del nucli urbà d’Alcoi trobem aquest agradable paratge natural municipal, travessat pel modest riu Polop i poblat de grans xops i salzes. El lloc compta, a més, amb una àrea recreativa condicionada amb diverses taules de pícnic. Des d’aquest punt es pot fer una senzilla excursió —hi ha cadenes en alguns trams amb pendent— fins als denominats Canalons, els quals consisteixen en diferents formacions rocoses llaurades per la força erosiva de l’aigua sobre la pedra calcària. La longitud de la ruta és lleugerament superior als 9 quilòmetres, que es completen en unes 3 hores, segons parades.

La manera més senzilla d’arribar al Racó consisteix en estacionar al barri alcoià de Batoi, des d’on parteix la Via Verda d’Alcoi. Es tracta del ferrocarril projectat l’any 1926 —però mai acabat— per connectar la ciutat d’Alcoi amb Agost i, aquesta última població, amb Alacant. Tan sols recorrem un xicotet tram de la via verda, ja que passats dos túnels i, entre aquests, el viaducte del riu Barxell, baixem a la dreta cap a un camí de terra, sense arribar a creuar el fotogènic Pont de les Set Llunes, un altre dels viaductes sobre els quals, dècades enrere, anaven a discórrer les vies del ferrocarril Alcoi-Gandia.

Sant Bonaventura
Racó de Sant Bonaventura.

El camí fins a l’àrea recreativa és bastant senzill, ja que és un camí ample que, en tot moment, avança en direcció oposada a l’últim pont esmentat. Les vistes cap a l’esquerra les ocupen les frondoses carrasques del Parc Natural de la Font Roja, el santuari de la qual també s’observa fàcilment des d’aquesta part de la ruta. A la dreta, però menys visible, es troba el Parc Natural de la serra de Mariola. I és que, en certa manera, l’entorn en què estem constitueix un punt d’intercanvi, o connexió, entre tots dos espais protegits. Tot i que la natura, en molts casos, no entén de fronteres administratives.

Un antic molí fariner ens dóna la benvinguda just a l’entrada de l’àrea recreativa. Es tracta d’un dels dos antics molins (els molins de Baix i de Dalt) hidràulics del paratge que, fins fa tot just algunes dècades, aprofitaven la força de l’aigua del riu Polop per moure la seua maquinària i moldre el gra. A la part alta de la bassa que observem més endavant, al costat d’un camí escalonat i amb barana, es troba la diminuta presa que retenia les aigües de l’esmentat riu per canalitzar-les cap a l’estreta sèquia que, posteriorment, les derivava a sengles molins. Vestigis d’una altra època.

Puente de las Siete Lunas
Ponte de les Set Llunes (Via Verda d’Alcoi).

La ruta cap els Canalons requereix retrocedir uns metres, però sense eixir de l’àrea recreativa. Si vam accedir a aquesta per un dels seus laterals, eixim ara per l’oposat per ascendir per un camí i, una mica més endavant, seguir per una senda que discorre paral·lela al riu. Superem alguns trams amb tolls en què hi ha instal·lades cadenes, a manera de passamans. Fins i tot algun d’aquests trams intimida, si no es coneix, pel seu nom: Pas de la Mort. En realitat no té més complicació que la de no relliscar, ja que en sòl sec i prestant atenció a les nostres petjades, se supera prompte.

Després d’arribar a una cova, o abric, tornem pel mateix camí fins a l’àrea recreativa i, des d’aquesta, continuem per una senda que segueix el curs del riu Polop —en el nostre cas el vam trobar sec—. Més endavant passem sota el Pont de les Set Llunes, àrea recreativa de la Font del Quinzet (on s’ajunten els rius Polop i Barxell) i, des d’aquesta, eixim a la Via Verda d’Alcoi, la qual ens condueix al barri de Batoi, on acaba aquesta senzilla ruta tan popular entre els alcoians.

Comparteix-ho:

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

Uso de cookies

Este sitio web utiliza cookies para que usted tenga la mejor experiencia de usuario. Si continúa navegando está dando su consentimiento para la aceptación de las mencionadas cookies y la aceptación de nuestra política de cookies, pinche el enlace para mayor información.plugin cookies