La captivadora rambla Salada d’Albatera i la Murada

La rambla Salada constitueix un paratge tan àrid com sorprenent, poc habitual al sud valencià.

En multitud d’ocasions ens sorprenem coneixent llocs que, tot i tenint-los molt a prop de casa, desconeixem o ignorem. Una cosa així em va passar amb aquest erm paratge, que es reparteix entre els termes d’Albatera i Orihuela (al sud-oest de la província d’Alacant, a poca distància de la Regió de Múrcia). Bona part de la rambla discorre per la pedania oriolana de la Murada. L’excursió (9,25 km) per la fascinant rambla Salada va complir, de sobres, les meues expectatives.

SAM_6151
Aqüeducte i, sobre aquest, l’anomenat Cuchillo.

El lloc en qüestió va ser la ruta eternament posposada, perquè ja havia fet intents d’anar en diferents ocasions (des de feia alguns anys) i, per unes coses o per altres, la ruta s’anava ajornant. Va ser, finalment, el 13 de març de 2016 el dia en què quedaria sorprès visitant l’espectacular paratge. Aquí van alguns apunts sobre la ruta:

Trobar al punt de partida no és molt fàcil. El més recomanable és arribar al nucli urbà d’Albatera i, des d’aquí, buscar el Camí de la Sal (preguntant, si es necessari) i seguir-lo cap a la serra, per creuar el transvasament i continuar pel mateix camí fins veure, a l’esquerra , un cartell informatiu sobre la «rambla Salada». A partir d’aquest punt, tot a peu. La senyalització de l’itinerari està un poc deteriorada en alguns punts de la senda (pals caiguts, lletres esborrades …), encara que aquesta s’endevina, fàcilment, seguint uns punts verds pintats sobre les roques (també hi ha algunes marques de PR).

SAM_6172
Una de les surgències d’aigua salada.

El primer tram es realitza per pista forestal, fins que trobem un antic canal per l’interior del qual seguim. En un punt del canal l’itinerari es bifurca: podem continuar per aquest o baixar cap als tolls de la rambla; més endavant, les dues sendes s’ajunten al llit d’aquesta. En el nostre cas, vam fer l’anada pel canal i la tornada pels tolls.

SAM_6180
Modest toll amb dipòsits de sal.

Ja a la rambla, l’itinerari no té pèrdua. Es tracta de continuar per l’interior d’aquesta i, en funció del temps i les ganes de cadascú, caminar més o menys distancia. Al final de la rambla hi ha una via ferrada per superar un pas elevat, el qual permet accedir a unes gorgues denominades Los Lagos. Nosaltres no vam arribar fins a aquest punt, encara que tampoc ens vam donar la volta per tornar pel mateix camí —per l’interior de la rambla, que en aquest tram sembla, més bé, un minúscul congost—. Vam tenir la sort de trobar-nos amb un petit grup de senderistes de la Murada (Orihuela), els quals es coneixien l’entorn com el palmell de la mà. Ens van proposar que els seguirem, ja que anaven a fer la tornada pel Corral de las Vacas. I això vam fer. La senda no és massa bona, ja que es perd en alguns punts, encara que la variant bé paga la pena, doncs permet observar, des de dalt, el serpentejant curs de la rambla. Al final, aquesta variant torna a eixir a la rambla, més o menys a l’altura de les restes del que va haver de ser l’aqüeducte més llarg (el qual ja havíem vist abans).

SAM_6185
Corrent d’aigua a la rambla Salada.

A més de la ingent quantitat de sal acumulada en el llit de la riera, així com de la coloració marró deguda a l’oxidació dels minerals, destaquen algunes grans roques que trobem a la ruta: el Barrón Negro consisteix en una gran roca negrosa amb nombroses vetes blanquinoses (dolomia triàsica), al costat de la qual hi ha dos antics i profunds pous excavats a la roca; en un altre punt de la rambla trobem una gran roca de coloració verdosa (ofita o pòrfir).

SAM_6210
Gran ofita verda en l’interior de la rambla.

La rambla Salada no és un lloc més on anar a passejar. És un lloc especial, com n’hi ha pocs. És cert que no compta amb una massa forestal significativa, però no totes les excursions tenen per què discórrer per bosc. La rambla Salada et fa comprendre que, encara que cregues haver-ho vist tot, sempre hi haurà llocs increïbles per descobrir. No deixeu d’anar. Jo tornaré.

SAM_6281
Petit salt d’aigua a la rambla Salada.

Artículo leído 18861 veces.

Comparteix-ho:

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

Uso de cookies

Este sitio web utiliza cookies para que usted tenga la mejor experiencia de usuario. Si continúa navegando está dando su consentimiento para la aceptación de las mencionadas cookies y la aceptación de nuestra política de cookies, pinche el enlace para mayor información.plugin cookies